Pomysł na Lekturę "W 80 dni dookoła świata"
Karty pracy przygotowane do lektury "W 80 dni dookoła świata" J. Verne oraz mapa świata, posłużą do opracowania książki. Każda lekcja to inny kontynent, kultura i przygody głównych bohaterów. My będziemy je odkrywać z nimi, zaznaczając na mapie miejsca i ciekawostki dotyczące przyrody,tradycji i ludzi.
Interpunkcja w Komiksach
Ponieważ lekcje dotyczące interpunkcji bywały monotonne i nie zawsze uczniowie wynosili z nich to co chciałam, stworzyłam komiksy, w których znaki interpunkcyjne są głównymi bohaterami.
Oto przykład jednego z nich.
Podczas tworzenia notatek często odwołuję się do postaci z komiksu "Przygody Super Przecinka".
Sposób na lekturę
Sposobów na lekturę jest wiele. Moimi ulubionymi są gry planszowe, mapy, słuchowiska,"urwana opowieść" lub "ciąg dalszy nastąpi".
Uczniowie potrzebują kilku zajęć lekcyjnych na przygotowanie swoich prac. Trenują planowanie, dzielą się obowiązkami i wyznaczają sobie zadania. Uczą się przywidywać problemy i szukają właściwego rozwiązania (szczególnie przy grach planszowych muszą postawić się w sytuacji twórcy i gracza), "szlifują" umiejętność pracy w zespole. Podczas tych lekcji często dochodzi do "ostrej wymiany poglądów", konfliktów w grupach ale nic tak nie cieszy jak efekt końcowy- gra uznana przez klasę za świetną czy mapa, która budzi podziw!
Gry planszowe
Na zajęciach wykorzystuję dwa rodzaje- planszowa z kostką i "zadaniowa", która jest trudniejsza
w przygotowaniu.
Gra planszowa z kostką to tradycyjna gra, gdzie zawodnik przesuwa się o wyznaczoną liczbę oczek.
Na polach oznaczonych ilustracjami zawodnik musi opowiedzieć fragment książki, o który chodzi.
Gra "zadaniowa" opiera się o wskazówki i zadania, które musi wykonać zawodnik aby móc grać dalej. Mogą to być zaszyfrowane pytania dotyczące treści lub bohaterów.
Uczniowie mogą realizować również swoje pomysły wzbogacając grę. Pojawiają się pola wstrzymujące graczy, pozwalające na dodatkowe rzuty kostką, przesunięcia o kilka pól do przodu.
Tworzą własne pionki, plansze które są przestrzenne. Ich wyobraźnia nie ma granic!
Oczywiście każda gra musi przejść test. Grupy zamieniają się planszami i rozpoczynają rozgrywkę. Każda grupa spisuje na kartce to co podobało im się w grze kolegów a co wymaga udoskonalenia.
Nikt nie jest lepszym ekspertem w grach niż dzieci.
Mapy
Zadaniem zespołów jest stworzenie mapy miejsca np.: mapa rezerwatu Baśniobór, mapa Fabryki Życzeń czy też Narnia.
Uczniowie muszą bardzo dokładnie przypomnieć sobie opis miejsca, które muszą przedstawić, potem robią szkic miejsca i nanoszą najważniejsze miejsca. Reszta to już kwestia inwencji twórczej.
Słuchowiska
Uczniowie przygotowują streszczenie fragmentu książki lub opowiadania, a następnie przygotowują ilustracje. Następnie nagrywają swoją interpretację.
"Urwana historia" lub "Ciąg dalszy nastąpi"
Ostatnią powieścią, którą wzięliśmy na warsztat była "Moja złota rybka zombi", opowiadająca
o dwóch braciach Tytusie- nazywany szalonym naukowcem i Tymku, który usiłuje uratować złotą rybkę z eksperymentu swojego brata. Przeczytałam fragment a zadaniem dzieci było dopisanie ciągu dalszego tej historii. Tylu ilu uczniów w klasie, tyle interpretacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz